Közhelyszámba megy, hogy az e-kereskedelmet két ősi vágy: a kényelem és a gyors fogyasztás iránti igény tartja életben. Ám az mégis új, hogy ehhez tallóznunk sem kell a boltok, webshopok kínálatát: megteszi helyettünk egy celeb vagy egy influenszer. Őrületes tempóban és volumenben nő a live shopping forgalma világszerte, ezzel együtt a webshoplogisztika szerepe is.
Hallatlanul hízik az e-kereskedelem legújabb piaci irányzata
A live shopppingot a „világ gyártelepén”, Kínában találták fel: 2016-ban, amikor a Taobao Live okostelefonnal elérhető, a szórakoztatást és az online vásárlást összekötő szolgáltatást hozott létre, és csak 2 év kellett hozzá, hogy a elérje a 15 milliárd dolláros árbevételt (ez 400 százalékos éves növekedés). Ebben persze benne volt az is, hogy az emberek nem mehettek utcára-boltokba, azaz nőtt az igény az élőközvetítéses shoppingvideókra. Mindenesetre 2020-ra a kínai live shopping-piac elérte az elképesztő, 700 milliós vásárlói számot, és a 20 százalékos részesedést a kínai e-kereskedelmi piacon. A kérdés most már csak az, hogy melyik – az észak- vagy dél-amerikai, európai vagy távol-keleti – piac fog gyorsabban növekedni a közeljövőben.
A webshoplogisztika is tolja a szekerét
A gyors terjedésnek logisztikai okai is vannak. Egyrészt az ebből vagyonokat kereső celebeknek, influenszereknek, live shopping-közreműködőknek nem kell nagy pénzeket beruházniuk ahhoz, hogy aztán tíz- és százezrek nézzék, kattintsák a videóikat. Már külön műhelyek dolgoznak ki tanácsokat. Ne drága kamerát vegyél, hanem jobb megvilágítást! Nem az a lényeg, hogy minél többen nézzenek, hanem az, hogy nagy értékű árukra generálj vevőket! Találj gyors és használható kimutatásokat a az oldalad látogatottságának mérésére! Szervezz be csinos fiúkat-lányokat, „turbózd”, színesítsd akár megrendezett sztorikkal, műbalhékkal, fordulatokkal az élővásárlás streamingjét! Úgy lopd be az értékesítést, hogy a néző csak azt érezze: szórakozik!
Ha a streamingelő ügyes, és nagy forgalmat generál egy boltnak, akkor a kattintásokkal bevonzott saját hirdetései bevételén túl – megfelelő szerződéssel – a bolti forgalomból is részesedést húz.
Online kereskedelem és élmény
Az új divattal aligha lehet most melléfogni – érzékeltetik a különféle statisztikákat közlő intézetek. Az az online kereskedelmi élmény, ami az élő videofolyamokat egy hagyományos online áruház lehetőségeivel párosítja, az USA-ban máris az emberek több mint 14 százalékát vonzza. Európában ez a mutató már a fogyasztók jelentős hányadára utalt két éve. További fontos mérőszám, hogy az élővásárlás-videók (munkamenetek) átlagos időtartama 17 perc – ez több mint ötszöröse(!) a normál munkameneteknek e szegmensben. A live shopping hatékonysága – vagyis a bemutatott és kosárba is kerülő darabok aránya – 16 százalékos, ami sokkal jobb, mint a hagyományos online áruházi fix vételi arány (10,4%).
Fulfillment, csomagoló, futár – a webshoplogisztika mindenkinek üzlet?
És még néhány adat a live shopping jövőjét meghatározó üzleti kilátásokról. Ami 2020-ban még 15 milliárdos piac volt Kínában, az tavaly már 300 milliárd dolláros üzletté nőtt, és uralta a kiskereskedelmi forgalom 12 százalékát. Jövőre a becslések szerint ez utóbbi mutató majdnem eléri már a 20 százalékot, 600 milliárd dollárral.
A kor vásárlási szokásai a kényelem felé terelik a vevőt – de a webshoplogisztikát is. Ez hozza létre és erősíti a kiszervezett logisztikai szolgáltatásokat, a fulfillmentet, a 4PL-t. A live shoppping várhatóan erősíteni fogja ezt a trendet, hiszen a közreműködő celebek, influenszerek tovább növelik a megrendelések számát. Ez nemcsak számukra és a kereskedés számára üzlet, hanem a csomagszállítók, futárszolgálatok számára is.