Webshoplogisztika okosan: csökkenő gondok, gyarapodó forintok – Avagy miért éri meg a feladatok kiszervezése?

fulfillment

Hírlevél feliratkozóként első körben értesítünk Téged az újdonságokról. Egyet már most megígérünk: spammelni NEM FOGUNK! Csak akkor küldünk Neked levelet, ha tényleg valami hasznosat tudunk mondani.

Poszt megosztása

Ha egy webshop sikeres, akkor a növekedésével arányosan terebélyesednek a logisztikai feladatai is. Ilyenkor a legjobb megoldás a kiszervezett webshoplogisztika, de néha még ma is két tévhit akadályozza az e-kereskedelem szereplőit ezen döntésük meghozásában. Az egyik tévhit, hogy saját körben olcsóbb, a másik, hogy hatékonyabb. A tapasztalatok azonban ennek az ellenkezőjét bizonyítják: nagyon is megéri profi logisztikai cégre bízni a dolgot, és megmaradni a letisztított főtevékenységnél.

Ha egyszer belekóstolsz a kiszervezett logisztikába…

Az utóbbi egy-másfél évtizedben az online kereskedelem sikeres szereplői eljutottak egy kritikus növekedési szakaszba. Ahol nő a forgalom, ott egyre nagyobb terhet jelent a core business-től (az alaptevékenységtől, fő profiltól) idegen feladatok ellátása – mint például   logisztika. Ezért egyre több online kereskedelmi cég e folyamatokat nem saját erőforrással, hanem külső szolgáltatóval végezteti el (outsourcing). Vagyis a kiszervezett logisztikai feladatokat partner látja el, amelynek az a fő profilja: árurendelés, anyagmozgatás, raktározás és komissiózás, csomagolás, futárszolgálat, rendelés- és ügyfélkezelés, adminisztráció, számlázás… Általános tapasztalat, hogy ha egy cég belekóstolt az kiszervezett logisztika előnyeibe, az többé nem vesz vissza még részfolyamatokat sem. Miért?

Idő, pénz, nyugalom és profizmus: nyomós érvek a 4PL, a fulfillment mellett

A magyar tapasztalatok szerint a kiszervezett logisztika (4PL, fulfillment) fő előnyeit összesítő „toplistán” első a költségcsökkentés. A másik két dobogós érv is nyomós. Egyrészt minden szakember tudja, értékeli, ha több időt, energiát fordíthat a főtevékenységre. Arra, amire eleve a céget alapította, és amihez a szükséges erőforrásokat, mechanizmusokat, protokollokat és technológiát „alapból” biztosította. Részben ebből fakad a második érv létjogosultsága is. Ha a mi főtevékenységünktől eltérő feladat vár ránk, azt nyilván egy arra szakosodott, arra alapított cég fogja nálunk jobban csinálni is, hiszen ahhoz ők biztosították az említett, nélkülözhetetlen erőforrásokat (szakértelmet, infrastruktúrát, stb.). Vagyis rugalmasabb és profibb lesz a logisztikánk egy profi partnerrel.

Mindez egyben cáfolat a bevezetőben említett közkeletű tévhitre is, ami szerint „ha mostantól fizetünk azért, amit eddig magunk csináltunk, az biztos drágább…”. Pedig nem!

Amikor nem lehet mindenhez érteni

Elég csak belegondolni, milyen széles körű szaktudás, tapasztalati jártasság, szellemi energia, odafigyelés kell ahhoz, hogy egy e-kereskedelmi cég a logisztikára figyeljen! Jó raktárost vettem-e fel? Nincs-e fagyveszély, beázás a webshopom termékeit tároló raktárban? Milyen hatékonysággal komissióznak a város/az ország túlsó felén dolgozó kollégák? Lesz-e pótkerék a targoncákhoz, lesz-e sofőröm a kiszállításhoz? Van-e intelligens ügyfélkapcsolati munkatársam a telefonnál? Hogy oldom meg a csomagok precíz címkézését vagy a visszárukezelést, a számlázást…? Honnan veszek mindehhez megfelelő szoftvert és felkészült munkaerőt…?

 „A marketing, az online kereskedelem, illetve a logisztikai folyamatszervezés egy másik szakma. A kettő hatékony együttműködése mindkét fél számára hasznos, mert mindenki azt csinálja, amihez ért” – mondta erről nemrég a Complexpress blog-sorozatában Rácz Péter, a cég tulajdonosa, ügyvezetője.

Iratkozz fel a logisztikai újdonságokra!

Hírlevél feliratkozóként első körben értesítünk Téged az újdonságokról. Egyet már most megígérünk: spammelni NEM FOGUNK! Csak akkor küldünk Neked levelet, ha tényleg valami hasznosat tudunk mondani.

További bejegyzések

merre-tart-az-e-kereskedelem
Rendszerek

Merre tart az e-kereskedelem és hogy válhatsz a trendek nyertesévé?

Egy webáruház tulajdonos számára kulcsfontosságú tisztában lenni az e-kereskedelem irányaival, trendjeivel, változásaival. Hisz ez a feltétele annak, hogy ne csak elszenvedője legyél a változásoknak, hanem akár győztesen tudj kijönni a trendek alakulásából.

Garancia tippek a webshop logisztika kiszervezéséhez
Logisztika

Garancia tippek a webshop logisztika kiszervezéséhez

A webshop logisztika kiszervezése az egyik, ha nem a legfontosabb döntés manapság egy webáruház életében. Sok szempontot célszerű mérlegelni, amelyek között bizonyos garanciák megléte kulcsfontosságú.