Webshop nyitás külföldön - I. rész

Kilépni az országból egy olyan világba, ahol eleve nincsenek határok, nem is tűnik olyan bonyolult dolognak, igaz? És tény, az online térben valóban nincsenek klasszikus értelemben vett határok, így egy webshop terjeszkedésében ezek nem is jelenthetnek gondot. Valóban, a klasszikus határok fizikai értelemben az online boltodnak tényleg nem állhatják útját. A nemzetközi piacon való megjelenés azért mégsem annyira egyszerű. Persze megijedned sem kell, mert egyáltalán nem lehetetlen. Sőt, ha sorozatunkban velünk tartasz, látni fogod, hogy kifejezetten erre bátorítunk! Igazából csupán ugyanazokat a szempontokat kell figyelembe venned, amit 15 éves tapasztalatainkból válogattunk össze – neked! Mint bármilyen webshop esetében, neked is szeretnénk felhívni a figyelmedet arra, ami elengedhetetlen. Tervezés, átgondoltság, felkészültség, kreativitás. Két részből álló posztunkban 10 lépésben járjuk végig az utat a külföldi piacra való sikeres kilépéshez.

 
1. Lépés. Csak akkor tedd meg az első lépést a külföld felé, ha itthon már biztos lábakon állsz. Vigyázz csapda!  Legalábbis ha félreérted. NEM arról van szó, hogy az áruházadnak ne legyen nemzetközi kiszállítási lehetősége. Az ugyanis súlyos hiba lenne! (Erről egy későbbi részben írunk majd részletesebben is.) Most arról beszélünk, hogy a biztos vevőkör és bevétel elengedhetetlen, mert a terjeszkedés kiadásokkal jár. Hogy milyen mértékűekkel, az függ többek között a forgalmazni kívánt termék típusától. A helyi árakról nem nehéz begyűjteni az információt, de a termékkör piacképességének részletesebb elemzését érdemes profi ügynökségre bízni. (Ha esetleg már dolgozol ilyennel, akkor ez rögtön a rajtnál előnyt jelent számodra.) Szinte biztos, hogy a hazai mintákat nem lehet automatikusan alkalmazni. Tehát, ha arra számítasz, hogy elég csak egy jó fordítót keresned, majd az eddigi tevékenységedet idegen nyelvre adaptálni, hamar csalódni fogsz.


2. Lépés. Ki kell választanod az általad ígéretesnek vélt országot, országokat. Első körben ne feltétlenül a világ másik felének legeldugottabb pontját válaszd. Piaci szempontból egy magyar webáruház számára a kelet-közép-európai régiót érdemes célozni, közülük is elsősorban –, ha megfogadod tanácsunkat- Szlovákiát, Csehországot, Romániát, Horvátországot és Lengyelországot. A felsorolásból utóbbi jelenti a legnagyobb piacot: közel 40 millió lakos, magas számú internethasználó, kellően kialakult online vásárlási szokások jellemzik. Ennek ellenére a választást megelőzően mindenképpen piackutatást kell végezned a termékedre vonatkozóan, bármelyik célországot, célországokat választod is végül ki.

 

complexpress_nemzetkozi_futarszolgalat


3. Lépés. Ugye nem szívesen emlékszel arra, mennyi hivatalos, jogi procedúrán kellett átmenned webshopod nyitásakor? Pedig ezek az emlékek elő kerülnek majd a külföldi terjeszkedés esetén is, komoly ügyintézés vár rád. Biztosan nagyon sok folyamaton kell majd átmenned, számos szabályozási, adózási szempontot figyelem előtt kell tartanod. Itt, most csak a teljesség igénye nélkül tudjuk felhívni a figyelmedet néhány fontos pontra. A logisztikai tényezők nagymértékben befolyásolják az alkalmazandó áfakulcsot és az adómentességet. Ha mondjuk a termék igazoltan nem kerül ki belföldről külföldre, akkor áfamentesen nem lehet számlázni. EU-n belül viszont lehetséges, ha a vevőid vállalkozások (B2B kereskedelemről beszélünk ez esetben), azaz áfaalanyok a célországban, és a termék igazoltan kikerül más tagállamba. Az EU-n kívül azonban az adómentes számlázáshoz nem fontos, hogy a vevő adóalany legyen. Bizonyos esetekben szükséged lehet CMR-re (Customer relationship management), más esetekben vámhatósági kiléptető igazolások szükségesek. Fontos továbbá, hogy ismerned kell a szabályokat arra vonatkozóan, hogy meddig lehet alkalmazni a magyar 27 százalékos áfakulcsot és miként lehet áttérni a célország szerinti kedvezőbb adózásra, alkalmazható-e ott kedvező adókulcs. Továbbá tényleg csak címszavakban: külföldi adószám, célországi adóbevallás, akár több tucat különböző áfabevallás, helyi szabályok nyomon követése.


4. Lépés. Mindenkihez a saját nyelvén kell beszélni. Valóban a sajátján, és nem valami arra nagyon hasonlítón. Azaz egyáltalán nem mindegy, milyen színvonalon fordították le webáruházad tartalmát. A legjobb, ha az adott ország vásárálójának meg sem fordul a fejében, hogy külföld cégtől vásárol, a legjobb, ha teljesen otthon érzi magát áruházadban. Ehhez profi, webmarketingben jártas fordítót kell keresni. Nem csak egyszerű, hanem SEO-szempontú fordításra van szükség, összhangban a keresőoptimalizálás szabályaival. A standard angolnyelvű honlap létrehozását nem ajánljuk.


5. Lépés. A szállítás megszervezése kulcsfontosságú. Ahogy ehhez kapcsolódóan a vásárlók fizetési szokásainak felmérése is: mit részesítenek előnyben, utánvételt, banki előre utalást, online kártyás fizetést. Komoly előny, ha webshopod logisztikáját már kiszervezted egy fulfillment cégnek. Erről olvashatsz honlapunk bemutatkozó menüpontja alatt, de bátran keresheted Ügyfélszolgálatunkat is, a Complexpress munkatársai bármikor állnak rendelkezésedre.
Tudjuk, sok információt zúdítottunk rád, érdemes most egy kis szünetet tartani. Szusszanj egy kicsit, nyugodtan gondold át az eddigieket. A második öt lépéssel a következő részben folytatjuk.

Innováció a webshoplogisztika
és csomagküldés területén

Értesüljön Tőlünk az igazán fontos dolgokról!

Kérem a tájékoztatást

Kapcsolat

Complexpress Logisztika Kft.

Cégjegyzékszám: 01-09-980739
Adószám: 12132553-2-41
Cím: 1033 Budapest, Szentendrei út 89-95. - PP Center

Azonnali elérhetőségeink

Központi ügyfélszolgálat:
Telefon: 06-1-203-4681
Mobil: 06-30-694-2465
E-mail: ugyfelszolgalat@complexpress.hu

Logisztikai üzletág:
Telefon: 06-1-203-4681
E-mail: logisztika@complexpress.hu

Értékesítés:
Telefon: 06-1-203-4681
E-mail: sales@complexpress.hu

Copyright ©