A webshopok kiszolgálására épült logisztikai modellek a digitalizáció fejlődésével folyamatosan változtak. Talán legismertebb közöttük a 3PL kifejezés, de a 2020-as években már 4PL és 5PL logisztikáról is beszélhetünk. De mit jelentenek ezek a rövidítések, és mi a különbség ezek közöttük? Blogbejegyzésünkben bemutatjuk jelentésüket és jellemzőiket.
1PL logisztika: 1st Party Logistics
Az 1PL logisztika jelentése nem más, minthogy az áru összekészítését, csomagolását és szállítását a gyártó vagy a forgalmazó maga végzi. A 1PL logisztika két típuspéldája:
- Kistermelők, akik a helyi (akár fizikálisan környékbeli) piacra szánják termékeiket.
- Gyártó vagy forgalmazó és kiskereskedő közötti kapcsolat.
Mi jellemző a 1PL logisztikára?
- A gyártó/cég teljesen önellátó logisztikailag.
- Viszonylag drága: a saját raktár, dolgozók, áruszállító flotta fenntartása nem költséghatékony.
- Teljes kontroll a logisztika felett.
- Hatékonyságban alulmarad a kiszervezett logisztikához képest.
- Kevésbé megbízható logisztikai forma: logisztikai humán erőforrás foglalkoztatása bizonytalan, hiszen forgalmasabb időszakban nem skálázható a tevékenység, előfordulhat felmondás stb.
Eggyel a 3PL előtt: 2PL logisztika, azaz speciális területek kiszervezése
Már nem 1PL, de még nem 3PL: a 2PL, vagy Second Party Logistics a speciális logisztikai területek kiszervezését jelenti. Ilyen például a légi, vasúti, tengeri vagy akár a nemzetközi szállítmányozás átadása egy külsős logisztikai partnernek. Ilyenkor a gyártó vagy forgalmazó cég megbízást ad ennek a részterületnek teljesítésére, ugyanis házon belül nem áll rendelkezésre szakértő munkaerő és/vagy eszköz a lebonyolítására.
- A 2PL logisztika az első lépés a logisztikai feladatok kiszervezésében.
- A 2PL esetében az adminisztrációs feladatok és a logisztika feletti ellenőrzés a gyártónál marad.
- A megbízott csak a szállítmányozásért felelős.
- Nem kínál integrált megoldást a logisztika kiszervezésére.
A legismertebb 3PL avagy Third Party Logistics
A Third Party Logistics olyan szolgáltatókat jelent, amelyek szinte minden logisztikai feladatot képesek átvenni az értékesítést végző cégtől. Legyen szó gyártóról, forgalmazóról vagy kereskedőről, a 3PL a legelterjedtebb logisztikai modell a feladatok kiszervezésére:
- A szállítmányozás mellett a termékek raktározása és csomagolása is a feladatok körébe tartozik.
- Sokkal költséghatékonyabb, mint házon belül tartani a logisztikát. Megszűnnek a raktározási kiadások, nem kell humán erőforrást keresni és fenntartani a logisztikai feladatok elvégzésére.
- Megjelneik a logisztikai folyamat optimalizációjára az igény: hatékonyság-növelés, alacsonyabb díjak, gyorsabb kiszállítás stb.
- Fontos tényező a vásárló minél nagyobb elégedettsége a logisztika kiszervezésének hatására.
- A felszabadult kapacitást a cég (gyártó, webshop, kereskedés stb.) fejlesztésére lehet fordítani.
- Kevesebb kontroll a logisztika felett az ügyfél oldaláról.
- Küldemények nyomkövetése.
- Skálázható logisztika.
A 3PL logisztikában a szolgáltató közvetítőként működik ügyfele és az ügyfél vásárlói között. Megszervezi a raktározási, csomagolási és kiszállítási tevékenységeket, amelyek kiegészülhetnek készletkezeléssel, áruösszekészítéssel, vámkezeléssel, visszáru vagy utánvét kezeléssel is.
A 3PL-t legtöbbször közepes vagy nagyobb vállalatok veszik igénybe, akiknek a logisztikai költségei magasabbak, és sokkal jobban megéri inkább a kiszervezést igénybe venni, mint saját logisztikai központot üzemeltetni.
A 3PL fokozatosan fejlődött 4PL logisztikává
A 4PL és a 3PL logisztika között alig észrevehető különbségek vannak. Lássuk először, hogy hol válik el a két logisztikai modell egymástól:
3PL | 4PL |
Rendelkezik raktározási és szállítási eszközökkel | Raktározást és szállítást végez saját eszközeivel. |
A rendelések napi teljesítésére koncentrál | Az ellátási lánc optimalizálására fókuszál |
Kis- és közepes cégekre | Közepes és nagyméretű cégekre |
Nagyobb kontroll a logisztika felett | Átveszi a logisztika teljeskörű működtetését |
Az ellátási lánc két érintkezési pontja közül az egyik | Az egyetlen érintkezési pont az ellátási láncban |
A táblázatban felsorolt pontok alapján a legfőbb különbség a 3PL és a 4PL között a teljeskörű integráció!
- A 4PL minden egyes logisztikai feladatot kezel.
- A 4PL magába foglalja a 3PL minden előnyét.
- 100 százalékosan a megrendelő igényeire szabható.
- Nem kell az ügyfélnek belsős logisztikát működtetni.
- A projektmenedzsment, riportálás és adatelemzés területéről is át tud venni feladatokat.
- A 4PL részét képezi a 3PL-lel ellentétben a stratégiai tanácsadás is.
- Logisztikai költségek maximális optimalizációja.
Milyen előnyei vannak a 4PL szolgáltatásnak?
- Időhatékony: rengeteg időt meg lehet takarítani azzal, hogy az ellátási lánc irányítása szakértők kezébe kerül.
- Költséghatékony: a logisztikai kiadások lecsökkennek, hiszen a raktárak, teherautók és a humán munkaerő a logisztikai kiszolgáló tulajdonában van.
- Segíti a növekedést: könnyebb más piacokra vagy akár külföldre terjeszkedni.
- Szaktudás: a 4PL szolgáltató birtokában olyan speciális tudás van, ami az ügyfél hasznára válik.
5PL: a legújabb logisztikai modell
A 5PL szolgáltatás a bemutatott 3PL és 4PL megoldásokat kapcsolja össze, és teljes ellátási hálózatokat kezel az ügyfél számára. A Fifth Party Logistics fogalom kifejezetten az e-kereskedelem globális térhódításával jelent meg: a vásárlók minden eddiginél gyorsabban és olcsóbban szeretnék megkapni a kiválasztott termékeket. Ez a nyomás az ügyfelekre nehezedik, akik minél jobban szeretnék megugrani a logisztika kihívásait. A 5PL nekik segít akár országhatárokon átívelő megoldásokkal a minél gyorsabb és pontosabb teljesítések érdekében.
4PL a Complexpress-nél
Saját fejlesztésű logisztikai szoftverünknek köszönhetően villámgyorsan bevezetjük 360°-os megoldásunkat közepes és nagyobb vállatok részére. Innovatív cross-shipping szolgáltatásunknak köszönhetően még a termék beszerzésével sem kell foglalkoznia ügyfeleinknek, a raktározásról, futárszolgálatról nem is beszélve.
Ismerd meg webshop logisztikai szolgáltatásainkat!