1PL, 2PL, 3PL, 4PL, 5PL logisztika: mi a különbség?

4pl logisztika

Hírlevél feliratkozóként első körben értesítünk Téged az újdonságokról. Egyet már most megígérünk: spammelni NEM FOGUNK! Csak akkor küldünk Neked levelet, ha tényleg valami hasznosat tudunk mondani.

Poszt megosztása

A webshopok kiszolgálására épült logisztikai modellek a digitalizáció fejlődésével folyamatosan változtak. Talán legismertebb közöttük a 3PL kifejezés, de a 2020-as években már 4PL és 5PL logisztikáról is beszélhetünk. De mit jelentenek ezek a rövidítések, és mi a különbség ezek közöttük? Blogbejegyzésünkben bemutatjuk jelentésüket és jellemzőiket.

1PL logisztika: 1st Party Logistics

Az 1PL logisztika jelentése nem más, minthogy az áru összekészítését, csomagolását és szállítását a gyártó vagy a forgalmazó maga végzi. A 1PL logisztika két típuspéldája:

  • Kistermelők, akik a helyi (akár fizikálisan környékbeli) piacra szánják termékeiket.
  • Gyártó vagy forgalmazó és kiskereskedő közötti kapcsolat.

Mi jellemző a 1PL logisztikára?

  • A gyártó/cég teljesen önellátó logisztikailag.
  • Viszonylag drága: a saját raktár, dolgozók, áruszállító flotta fenntartása nem költséghatékony.
  • Teljes kontroll a logisztika felett.
  • Hatékonyságban alulmarad a kiszervezett logisztikához képest.
  • Kevésbé megbízható logisztikai forma: logisztikai humán erőforrás foglalkoztatása bizonytalan, hiszen forgalmasabb időszakban nem skálázható a tevékenység, előfordulhat felmondás stb.

Eggyel a 3PL előtt: 2PL logisztika, azaz speciális területek kiszervezése

Már nem 1PL, de még nem 3PL: a 2PL, vagy Second Party Logistics a speciális logisztikai területek kiszervezését jelenti. Ilyen például a légi, vasúti, tengeri vagy akár a nemzetközi szállítmányozás átadása egy külsős logisztikai partnernek. Ilyenkor a gyártó vagy forgalmazó cég megbízást ad ennek a részterületnek  teljesítésére, ugyanis házon belül nem áll rendelkezésre szakértő munkaerő és/vagy eszköz a lebonyolítására.

  • A 2PL logisztika az első lépés a logisztikai feladatok kiszervezésében.
  • A 2PL esetében az adminisztrációs feladatok és a logisztika feletti ellenőrzés a gyártónál marad.
  • A megbízott csak a szállítmányozásért felelős.
  • Nem kínál integrált megoldást a logisztika kiszervezésére.

A legismertebb 3PL avagy Third Party Logistics

A Third Party Logistics olyan szolgáltatókat jelent, amelyek szinte minden logisztikai feladatot képesek átvenni az értékesítést végző cégtől. Legyen szó gyártóról, forgalmazóról vagy kereskedőről, a 3PL a legelterjedtebb logisztikai modell a feladatok kiszervezésére:

  • A szállítmányozás mellett a termékek raktározása és csomagolása is a feladatok körébe tartozik.
  • Sokkal költséghatékonyabb, mint házon belül tartani a logisztikát. Megszűnnek a raktározási kiadások, nem kell humán erőforrást keresni és fenntartani a logisztikai feladatok elvégzésére.
  • Megjelneik a logisztikai folyamat optimalizációjára az igény: hatékonyság-növelés, alacsonyabb díjak, gyorsabb kiszállítás stb.
  • Fontos tényező a vásárló minél nagyobb elégedettsége a logisztika kiszervezésének hatására.
  • A felszabadult kapacitást a cég (gyártó, webshop, kereskedés stb.) fejlesztésére lehet fordítani.
  • Kevesebb kontroll a logisztika felett az ügyfél oldaláról.
  • Küldemények nyomkövetése.
  • Skálázható logisztika.
3pl logisztika

A 3PL logisztikában a szolgáltató közvetítőként működik ügyfele és az ügyfél vásárlói között. Megszervezi a raktározási, csomagolási és kiszállítási tevékenységeket, amelyek kiegészülhetnek készletkezeléssel, áruösszekészítéssel, vámkezeléssel, visszáru vagy utánvét kezeléssel is.

A 3PL-t legtöbbször közepes vagy nagyobb vállalatok veszik igénybe, akiknek a logisztikai költségei magasabbak, és sokkal jobban megéri inkább a kiszervezést igénybe venni, mint saját logisztikai központot üzemeltetni.

A 3PL fokozatosan fejlődött 4PL logisztikává

A 4PL és a 3PL logisztika között alig észrevehető különbségek vannak. Lássuk először, hogy hol válik el a két logisztikai modell egymástól:

3PL4PL
Rendelkezik raktározási és szállítási eszközökkelRaktározást és szállítást végez saját eszközeivel.
A rendelések napi teljesítésére koncentrálAz ellátási lánc optimalizálására fókuszál
Kis- és közepes cégekreKözepes és nagyméretű cégekre
Nagyobb kontroll a logisztika felettÁtveszi a logisztika teljeskörű működtetését
Az ellátási lánc két érintkezési pontja közül az egyikAz egyetlen érintkezési pont az ellátási láncban

A táblázatban felsorolt pontok alapján a legfőbb különbség a 3PL és a 4PL között a teljeskörű integráció!

  • A 4PL minden egyes logisztikai feladatot kezel.
  • A 4PL magába foglalja a 3PL minden előnyét.
  • 100 százalékosan a megrendelő igényeire szabható.
  • Nem kell az ügyfélnek belsős logisztikát működtetni.
  • A projektmenedzsment, riportálás és adatelemzés területéről is át tud venni feladatokat.
  • A 4PL részét képezi a 3PL-lel ellentétben a stratégiai tanácsadás is.
  • Logisztikai költségek maximális optimalizációja.

Milyen előnyei vannak a 4PL szolgáltatásnak?

  • Időhatékony: rengeteg időt meg lehet takarítani azzal, hogy az ellátási lánc irányítása szakértők kezébe kerül.
  • Költséghatékony: a logisztikai kiadások lecsökkennek, hiszen a raktárak, teherautók és a humán munkaerő a logisztikai kiszolgáló tulajdonában van.
  • Segíti a növekedést: könnyebb más piacokra vagy akár külföldre terjeszkedni.
  • Szaktudás: a 4PL szolgáltató birtokában olyan speciális tudás van, ami az ügyfél hasznára válik.

5PL: a legújabb logisztikai modell

A 5PL szolgáltatás a bemutatott 3PL és 4PL megoldásokat kapcsolja össze, és teljes ellátási hálózatokat kezel az ügyfél számára. A Fifth Party Logistics fogalom kifejezetten az e-kereskedelem globális térhódításával jelent meg: a vásárlók minden eddiginél gyorsabban és olcsóbban szeretnék megkapni a kiválasztott termékeket. Ez a nyomás az ügyfelekre nehezedik, akik minél jobban szeretnék megugrani a logisztika kihívásait. A 5PL nekik segít akár országhatárokon átívelő megoldásokkal a minél gyorsabb és pontosabb teljesítések érdekében.

4PL a Complexpress-nél

Saját fejlesztésű logisztikai szoftverünknek köszönhetően villámgyorsan bevezetjük 360°-os megoldásunkat közepes és nagyobb vállatok részére. Innovatív cross-shipping szolgáltatásunknak köszönhetően még a termék beszerzésével sem kell foglalkoznia ügyfeleinknek, a raktározásról, futárszolgálatról nem is beszélve.

Ismerd meg webshop logisztikai szolgáltatásainkat!

Iratkozz fel a logisztikai újdonságokra!

Hírlevél feliratkozóként első körben értesítünk Téged az újdonságokról. Egyet már most megígérünk: spammelni NEM FOGUNK! Csak akkor küldünk Neked levelet, ha tényleg valami hasznosat tudunk mondani.

További bejegyzések

logisztikai-krach
Logisztika

Mit tehetsz, ha beüt a logisztikai Armageddon?

Webáruházat működtetve a kiszolgáltatottság az utolsó, amire vágyhat az ember. De mégis mit lehet tenni, ha váratlanul elérhetetlenné válik az a szolgáltató, aki nélkül nem megoldható a rendelések kézbesítése?

visszárukezelés
Logisztika

Hogyan lehet a visszárukezelés marketing fegyver?

A modern e-kereskedelem egyik legnagyobb kihívása a vásárlói elégedettség fenntartása. Az optimalizált vásárlási folyamat már korántsem elegendő ahhoz, hogy egy webáruház 5 csillagos vevői élményt nyújtson.