E-kereskedelmi trendek 2022-ben, amelyekkel mindenképp érdemes foglalkoznod webáruház üzemeltetőként az eredményes működés, illetve a tartós növekedés érdekében.
Ebben a cikkben a 2022-es év legfontosabb e-kereskedelmi trendjeit gyűjtöttük össze Neked. Lézerfókusszal arra az 5 legfontosabb tendenciára összpontosítottunk, amelyeket figyelembe véve a legtöbbet profitálhatsz hazai webáruház tulajdonosként.
Hangalapú keresésről, környezetvédelemről, mobilbarát webshopokról és felfutó ágazatokról most és itt nem lesz szó. Bár ezek is fontosak, de a következő 5 e-kereskedelmi trend az, ami sokkal inkább meg fogja határozni a 2022-es évet.
2022-ben a vevői igények kiszolgálása helyett azok túlszárnyalása a cél
Az idestova 2 éve váratlanul „becsapódó” pandémia egyik hozadéka az online vásárlások látványos térnyerése. Ennek hatására 2022-re az interneten keresztül vásárlók döntő többsége tapasztaltabbá vált, ezzel párhuzamosan pedig az elvárásaik is megnövekednek.
A kifogástalan online vásárlás élményére vonatkozó mérce magasabbra került, mint valaha. Az elsőrendű termék, az igényes design, az érdeklődőt hatásosan megszólító üzenet ma már csak a versenyben maradáshoz elég…
A stabil piaci pozíció megszilárdításához újszintű vásárlói élmény biztosítására kell törekedni. Előtérbe kerül a „látens vevői igény” kiszolgálása, hogy olyat nyújts a vásárlóid számára, amire ő még csak nem is gondolt… eddig! Olyan ajánlatokkal keresd, amelyek nem lesznek összehasonlíthatók a konkurens termékekkel, szolgáltatókkal, ezzel is kikerülve az árverseny csapdáját.
Személyre szabott ügyfélélmény mesterséges intelligenciával
Bár évekkel ezelőtt idehaza chatbot forradalmat kiáltottak ki, a mesterséges intelligencia tudatos alkalmazása máig viszonylag kevés e-kereskedelmi szereplőnél tapasztalható. Pedig a fejlett technológia 2022-ben is kiemelten hasznos eszköze lehet a személyre szabott ügyfélélmény kialakításának.
A precízen beállított és stratégiai megfontolásból alkalmazott mesterséges programokkal bizonyított módon
- akár 20 százalékkal is növelhető a webáruházadon belüli vásárlások esélye;
- eredményesen csökkenthető a kosárelhagyások aránya;
- miközben a vásárlóid elégedettsége is pozitívan befolyásolható.
Persze a „Szia, segíthetek valamiben?” típusú felugró ablaknál némileg fejlettebb megoldásra lesz szükséged 2022-ben. Például előre programozott automatizmusokra, amelyek célzott kérdésekkel mérik fel a vevőid igényeit, és ehhez mérten javasol az igényeikhez 100%-ban passzoló terméket.
Pláne ha mindez még videós formátumban is kivitelezed, így kiegészítve akár a gyakran feltett kérdésekre válaszoló chatbot repertoárját.
Az igazi profit 2022-ben is a visszatérő vásárlókban rejlik
Tudtad, hogy a Google és a Facebook hirdetések költségvonzata átlagosan csaknem 50%-kal emelkedett az elmúlt másfél évben? Ma már egyre kevésbé realizálható nyereség egy-egy eladáson. A tartósan eredményes működés kulcsa egyértelműen az újbóli értékesítés szorgalmazása.
E-kereskedelmi vállalkozóként célszerű tudatosan megtervezned a vásárlást követő élmény minden mozzanatát. Jelen kell maradnod a vásárló életében azt követően is, hogy egyszer már rendelt, mégha csak egy terméket is.
„Rendben, de miről kommunikáljak feléjük?” – merülhet fel benned a kérdés. Bizonyítottan működőképes stratégia
- visszajelzést kérni a termékről és a váráslásról;
- edukatív tartalmakkal segíteni a termék használatát;
- proaktívan megválaszolni a használattal kapcsolatos valamennyi kérdést;
- további releváns és értékadó tartalmakkal segíteni a vevőt;
- a Pareto-elv mentén figyelemmel kell lenned, hogy 80% értékadással és csak 20% sales üzenettel találd meg a vevőidet a kommunikációd egészét tekintve.
A tartalmak formátumát nézve célszerű a vevői preferenciákból kiindulni, a kommunikáció platformját tekintve pedig az email marketing mellett a fentebb említett chatbotok alkalmazása lehet célravezető.
Live shopping, az e-kereskedelem egyik legforróbb 2022-es trendje
A live shopping kifejezés élő videós eseményeket takar, amelyek a közösségi médián keresztüli e-kereskedelem eszközeiként funkcionálnak. Az Ázsiából útjára indult trend népszerűsége futótűzként terjed, és könnyen forradalmasíthatja az e-kereskedelem bevált módszereit 2022-ben.
Nem véletlenül épül be a live shopping egyre több ismert márka marketing stratégiájába, hiszen a formátum segítségével
- a termékek bemutatásán túl;
- interaktívabb módon építhető kapcsolat a vásárlókkal;
- akik az esemény ideje alatt egymással is kommunikálhatnak;
- a live shopping szorosabb, hitelesebb, bizalmon alapuló kapcsolatot segít kiépíteni a vevőkkel;
- hatékonyan támogatva az e-kereskedelmi értékesítés eredményét.
A szállítási határidők lerövidítése és egyértelmű kommunikálása az e-kereskedelemben
Az e-kereskedelem egyre gyakorlottabb vásárlói 2022-ben minél gyorsabb, lehetőség szerint ingyenes és kényelmes kiszállítást várnak el. Olyannyira, hogy vásárlási döntésnél a várható határidők is mérlegelendő szempontot jelentenek.
Sőt, a szállítási idő be nem tartása drasztikusan rombolja a vásárlói bizalmat. Olyannyira, hogy 3-ból 2 vásárló nem fog újból vásárolni olyan webáruháztól, amely nem tájékoztatta őt a szállítás várható késedelméről.
Kulcsfontosságú 2022-ben transzparensen és minél több helyen kommunikálni a vállalt szállítási határidőkről
- akár a webshop főoldalán;
- az egyes termékoldalakon;
- a közösségi média kommunikációban;
- email üzenetekben;
- illetve a beprogramozott chatbotok segítségével.
Mivel a legtöbb versenytárs ezt várhatóan nem fogja megtenni, így a szállítási idő egyértelmű kommunikációja akár versenyelőnyt is jelenthet.
A szállítási határidők lecsökkentésének egyik hatékony megoldása, ha ahelyett, hogy te csomagolsz, adod postára / futárszolgálatnak a csomagjaidat, inkább a fulfillmentet választod, mint hatékony webshoplogisztikai megoldást. És ha még több időt szeretnél inkább az áruházad fejlesztésére fordítani, akkor további időt spórolhatsz magadnak, és gyorsabb csomagküldést a vevőidnek a 4PL szolgáltatással.