A titokzatos erő ami a webshopokat mozgatja
Amikor majdnem fél évszázada(!) megtörténtek a legelső online vásárlások, talán még senki sem hitte volna, hogy egykor túlnövik magukat az internetes áruházak. Igaz, a 80-as években még sok szakember sem hitte, hogy a világháló fennmarad, vagy ha mégis, nem lesz több, mint hobbi, és a fulfillment lesz a biztonsági szavunk.
Elég felülni a metróra vagy vonatra, máris tapasztaljuk, hogy az internet nemcsak hogy túlélte az ezredforduló évtizedeit. Egyenesen a mindennapi életünk leginkább nélkülözhetetlen részévé vált, ami majdnem olyan alapvető és fontos, mint az áram- vagy vízellátás.
De vajon mi az a titokzatos, szinte hipnotikus erő, ami foglyul ejti a felhasználók milliárdjait? Például mitől nő exponenciális ütemben a webáruházak száma és forgalma?
Mielőtt azt hinnénk, hogy valami rejtelmes, tudományos felfedezés eredménye következik itt, gondoljunk csak saját magunkra! Miért és mikor vesszük kézbe a kereskedelmi profilú applikációinkat? Mit szeretünk a termékek böngészésében és egyáltalán: a netes vásárlásban? Miért terjed olyan sebesen ez a modalitás a fogyasztásunkban?
A válasz prózai, csaknem banális: a kényelem.
A személyiség-lélektan szakemberei által összeállított tesztek eredményei szerint a kényelem ma már előkelőbb helyen áll, mint az anyagiak vagy a társas előnyök. A kocsink csomagtartóját apró motor csukja be… Az ablaktörlő ismétlési sebességét szélvédőszenzorok szabályozzák… Az edényeinket mosogatógép tisztítja… és feltelefonálunk a lakás felső szintjére, hogy vacsorázni hívjuk a serdülő gyerekeket…
A webshopok, internetes áruházak indulásakor azok a leleményes kereskedők, informatikusok tettek szert előnyre, akik felismerték a kényelem iránti igény jelentőségét. A netes vásárlások aránya a 2000-es évek elején még csak 1-2 százalék volt, de a 2020-ra már meghaladta a 10 százalékot. Aztán jött a Covid-járvány, jöttek a mindmáig tartó logisztikai, ellátási problémák, amik újabb hatalmas lendületet adtak az iparágnak. A GKI Digital és az Árukereső tavalyi közös kutatása szerint 2020-ban a belföldi online kiskereskedelmi forgalom 45 százalékos, rekord bővüléssel 909 milliárd forintos forgalmat bonyolított. A szakértők szerint ez nemcsak átmeneti sebességtöbblet, hanem valós versenyelőny.
Ez azt jelenti, hogy fogyasztók milliói szoknak hozzá és rá az internetes vásárlásra.
A folyamat azonban nemcsak a vásárlókat, hanem magukat a webáruházakat, webshopokat és a logisztika szereplőit is súlyos kihívások elé állítja! Ezért is alakult ki a fulfillment, a webshoplogisztika 3 és 4PL szolgáltatási ága.