Áruhordó kisnyugdíjasok és térdelő könyvügynökök

netes kereskedelem

Hírlevél feliratkozóként első körben értesítünk Téged az újdonságokról. Egyet már most megígérünk: spammelni NEM FOGUNK! Csak akkor küldünk Neked levelet, ha tényleg valami hasznosat tudunk mondani.

Poszt megosztása

Avagy a netes kereskedelem hőskora 3. rész

A netes kereskedelem hazai hőskorában előfordult, hogy egyes futárszolgálatok nyugdíjasokra bízták a rendelt áru országos terítését. Miután a webáruházak gyorsabban fejlődtek, mint a kiszállítás logisztikája, kellett ez a megoldás is. A kisnyugdíjas kiment a Nyugatiba, ott megkapta a pesti futártól a csomagot, ingyenes jegyével levonatozott Pécsre, és ott leadta a rendelt árut a pécsi kisnyugdíjasnak, aki a címre vitte azt. 

A történet hasonlóan megmosolyogtató, mint a világ leggazdagabb emberének, Jeff Bezos Amazon-vezérnek az indulása. Ő is (akárcsak Bill Gates vagy Steve Jobs) egy kis garázsban kezdte könyvügynökként. Utólag elmesélte, hogy komoly „logisztikai” és munkavédelmi fejlesztés volt, amikor a földön tárolt és onnan térdelve(!) komissiózott árut kínok közt szedegették össze az ügynöktársai. 

Csakhogy a brutális tempóban növekvő e-kereskedelem m is feladja a leckét a kiszolgáló logisztikának. Minden nagyobb fejlődési szakasz komoly innovációkat követelt. 

A kezdetek egyik kihívása a gyűjtőszállító-rendszer költséghatékony megszervezése volt. Nem sokkal később máris jelentkezett a következő: a raktárterek gyors „kihízása”. Ennek már sarkában járt az egyre nagyobb és egyre sokfélébb árukészlet pontos nyilvántartása a bevételezéstől a kiszállíttatásig. Ráadásul a csomagok sokszor nem úgy mennek, ahogy jöttek. A megrendelők sokszor igénylik például a csomagolást – márpedig nem ritkán érzékeny, törékeny termékről is szó van, amit akár tengereken át kell biztonsággal a címre juttatni. Emellett van, hogy felcímkézést, számlázást és visszáru-számlázást rendelnek a megbízók. Mindehhez továbbá vagyonőrizetet, raktárost, targoncást, csomagoló- és adminisztratív apparátust, sofőröket kell biztosítani. Mindez nemcsak óriási költség, hanem aprólékos és körültekintő szervezést igénylő szakmai feladat. 

Ezt ismerte fel a logisztika az ezredfordulón – emlékeztet Rácz Péter (tulajdonos, ügyvezető, Complexpress). „Húsz éve csinálom, de nem emlékszem olyan kereskedőre, aki a logisztikájuk bármely pontjára azt mondta volna, hogy szereti…” – mutat a kérdéskör lényegére. Mi hát a megoldás? Az e-kereskedelem logisztikai feladatinak kiszervezése. „A marketing, a webes kereskedés egyfajta, a logisztikai folyamatszervezés pedig egy másik szakma. A kettő hatékony együttműködése mindkét fél számára hasznos, mert mindenki azt csinálja, amihez ért. Kereskedőként logisztikázni legtöbbször fáradtságos és a kellő feltételek hiányában ráfizetéses. Amikor mi átvesszük egy-egy nagykereskedő logisztikai feladatait, ott mindig költségmegtakarítás, plusz bevétel keletkezik” – mondja Rácz Péter. 

Iratkozz fel a logisztikai újdonságokra!

Hírlevél feliratkozóként első körben értesítünk Téged az újdonságokról. Egyet már most megígérünk: spammelni NEM FOGUNK! Csak akkor küldünk Neked levelet, ha tényleg valami hasznosat tudunk mondani.

További bejegyzések

merre-tart-az-e-kereskedelem
Rendszerek

Merre tart az e-kereskedelem és hogy válhatsz a trendek nyertesévé?

Egy webáruház tulajdonos számára kulcsfontosságú tisztában lenni az e-kereskedelem irányaival, trendjeivel, változásaival. Hisz ez a feltétele annak, hogy ne csak elszenvedője legyél a változásoknak, hanem akár győztesen tudj kijönni a trendek alakulásából.