Elindítottál egy marketing kampányt, de nem hozza az elvárt eredményeket? Szinte biztosak vagyunk benne, hogy az A/B teszt megvalósításának a hiánya vagy helytelen alkalmazása lesz az egyik hunyó. Mindegy, hogy végeztél már hasonló teszteket vagy még előtte állsz, most megmutatjuk hogyan csináld helyesen!
Mi az az A/B tesztelés?
Az A/B tesztelés egy nagyon hasznos konverziónövelő módszer, ha két (vagy több) különböző verziót szeretnél összehasonlítani. Egy hétköznapi példával élve: az A/B tesztelés olyan, mint amikor felpróbálsz két órát, hogy el tudd dönteni, melyik áll jobban.
Hogyan láss neki?
Vegyük át az alaplépéseket a fenti példánál maradva. Tegyük fel, hogy van egy okosóra webshopod, amelynek kínálata új modellel bővül és ezt online marketing csatornákon keresztül szeretnéd népszerűsíteni.
0. Határozd meg a kampány céljait!
Mielőtt bármibe belekezdenél, fontos tisztázni a következőket: kiket szeretnél elérni, milyen mutatók a legfontosabbak számodra, mi a konverziós célod?
Egy új óra bevezetésénél céljaid lehetnek például az értékesítés, a termék ismertségének növelése, vagy a fogyasztók érkezési oldalra terelése.
1. Készítsd el a verziókat!
Fontos: egyszerre mindig csak egy teszted legyen aktív, hogy minél pontosabb eredményt kaphass. Ha már futott a kampányod, akkor az A verzióval meg is vagy, már csak egy B verziót kell létrehoznod. Az eredmény akkor lesz szignifikáns, ha csak egy változtatást ejtesz (pl. másik képet vagy szöveget használsz) és legalább 1000 fős mintán vizsgálod azt.
Lássuk ez mit jelent a mi példánk esetében!
Facebookon hirdetsz, a cél pedig a konverziók (itt eladások) számának növelése. Ehhez tudnod kell, hogy a közönséged milyen tartalomra reagál jobban. Első körben a szöveget akarod tesztelni, ezért a két verziód így néz ki:
“A”: Hosszú, de informatív hirdetési szöveg, videós kreatívval és egy-két CTA (call to action) gombbal kiegészítve.
“B”: Rövid, figyelemfelkeltő hirdetési szöveg, ugyanúgy videós kreatívval és egy-két CTA gombbal.
A teszt megmutatja majd, melyik szöveggel érhetsz el jobb eredményeket.
Tipp: Végezd el a folyamatot a kreatív és a CTA-k esetében is, már a nyertes szöveget használva!
2. Induljon a tesztelés!
Fontos, hogy a verziókat mindig egyidőben teszteld, hiszen az eredményt az adott időszak is befolyásolhatja. Párhuzamos hirdetés futtatás mellett, a CTR (átkattintási arány) gyönyörűen megmutatja, melyik hirdetési forma működőképesebb a célzott közönség esetén. A két változat között egyenlően oszd el a forgalmat, és hagyj kellő időt az eredmények beérkezésére. Nem pár órába, és nem is pár napba fog kerülni, mire összegyűlik a legalább ezer látogató. Légy türelmes!
Az okosórás példa kampány esetében az alábbi mutatókat vedd figyelembe adott időszakra vetítve: CTR, elérés, megjelenés, eredményenkénti költség és gyakoriság.
3. Összegezd az eredményeket!
A mutatók összessége segít kiválasztani a verziók közül az eredményesebb változatot. Tudjuk, hogy a példa alapján nemcsak egy, hanem több mutatót is mértél ugyanabban az időben, mégis azt javasoljuk,
válassz ki ezek közül egyet, amelyik a legfontosabb számodra, és arra koncentrálj. Ebben az esetben a költségkeretet nem kell megosztanod, hanem kizárólag a győztes verzióra tudsz összpontosítani.
A tesztelés segítségével kiderül, melyik út eredményesebb és költséghatékonyabb az új termék reklámozásánál.
Összegezve
A/B tesztelés segítségével könnyedén és költséghatékonyan cserélheted le kampányod leggyengébb láncszemeit, ezzel növelve weboldalad forgalmát akár B2B, akár B2C szektorban. Azt javasoljuk, találgatás helyett mindenképp élj a tesztelés lehetőségével, főleg egy-egy új elem bevezetésénél, ezzel is növelve a felhasználó élményt is webshopodban. Hidd el, garantált lesz a siker!
Források:
https://matebalazs.hu/a-b-teszteles.html
https://boommarketing.hu/online-marketing/ab-teszt/
A/B-tesztelés gyorstalpaló egyszerűen: hogy értsd, mit mutatnak a számok