Hódít a vásárlási láz
A Black Friday évek óta lázban tartja a vásárlói réteget. Sokan erre az időre “programozzák” az összes nagyobb kiadásaikat, ekkor szerzik be a karácsonyi, vagy akár az éves ajándékaikat is.
Persze idén is volt jó pár üzlet – legyen szó offline vagy online shopról – akiknél sokkal előbb, vagy akár egész évben tart a Black Friday. Azért a hagyományos „ünnepe” a vásárlási láznak és a hatalmas engedményeknek továbbra is november negyedik pénteke. Ez a hagyomány Észak-Amerikából indult el, és semmi, de semmi köze sincs a fekete csütörtökhöz. Egy közismert magyarázat szerint november negyedik csütörtökjén lévő Hálaadás ünnepét követő pénteki napon fordul át a kereskedők legtöbbjének éves üzleti eredménye a veszélyes pirosbetűs tartományból pozitívba. Ekkor került be az eredmény a feketével írt profitba, és itt indult az évvégi roham a karácsonyi kínálatra.
Az Egyesült Államokban a Black Friday jelenleg igazi vásárlási őrület.
Ott már az 1980-as évektől hagyománya van ennek a pénteknek, ami 2005 óta stabilan minden évben az USA legnagyobb forgalmát jelentő napja az évnek. Szinte minden évben tele az online világ az üzletek előtt hömpölygő, a nyitást váró, vagy egymást taposó tömegekről egy-egy értékesebb árucikk megszerzése kapcsán.
A hazai piacra csak 2014-ben gyűrűzött be a Black Friday őrület.
Bár azóta egyre inkább bekerült a köztudatba, de még mindig észrevehető, hogy ameddig az Egyesült Államokban szinte fillérekért lehet hozzájutni egy-egy nagyobb értékű cikkhez, addig itthon az árengedmények az 50% tájékán elérik a plafont. Ennek ellenére – persze a hazai viszonylatokhoz mérten – egyre nagyobb az érdeklődés a Black Friday iránt. Viszont ez a hatalmas érdeklődés komoly feladatokat ró az üzletekre, amit azoknak zökkenőmentesen kell(ene) megugraniuk.
De mit tegyenek a webshopok ebben a vásárlási őrületben?
Hogyan éljék túl a rohamot? Hogyan készüljenek fel a tumultusra, a megnövekedett keresletre, a futárszolgálatok kapacitásbeli esetleges hiányosságaira? Erről, és a Black Friday jelenségről beszélget Gyürky Enikő és Szani Roland élő adásban a Hír TV Mozaik című műsorában Rácz Péterrel, a Complexpress Logisztika Kft. ügyvezető igazgatójával.