Az online kereskedelem a pillanatnyi impulzusok, a gyorsaság világa. Aki előrelátás nélkül, kapkodva fog neki a feladatnak, az nemcsak lemarad a profitról, de még komoly vesztesége is lehet a végén. Íme néhány nélkülözhetetlen tipp induló e-kereskedőknek, hogy ne ess bele ebbe a hibába!
Webáruház indítása lépésről lépésre. Olvastad már korábbi cikkünket? Hogyan építhetsz sikeres e-kereskedelmi vállalkozást 2022-ben?
Webshop indítás akár egy laptopról, kis költséggel
Egy webáruház megnyitásához alapesetben pár százezer forint tőke is elegendő. Mutatós, hatékony, ügyes honlap-alapstruktúrákat lehet bérelni, amiket a szolgáltató az általunk megálmodott saját profilhoz, kívánt külalakhoz szab. Nincs szükség drága gépek, szerverek, szoftverek és hardverek vásárlására, külön raktár- és irodahelyiségek kialakítására, fenntartására. Elég egy laptop, és a bérelhető webáruház fenntartási, üzemeltetési díjait, a kiszállítást fizetni.
Létezik olyan kereskedelmi modell, amelyben nincs szükség eleinte árukészlet-felhalmozásra, raktározásra, sőt külön csomagszállításra sem. Ha van megbízható kapcsolatunk a termékeink forrásával, akkor megszervezhető a webshopba érkező megrendelések kielégítése a gyártótól, nagykereskedőtől egyenesen a vásárlóhoz például cross-shipping vagy dropshipping szolgáltatáson keresztül.
Az igazi siker persze az, ha a webshopunk kinövi magát! Bár ekkor már szükségünk lesz valódi raktárra, futárszolgálatra, e-logisztikára. Ám jó hír, hogy ezek a webshop logisztikai feladatok kiszervezhetők – sőt, olcsóbb, hatékonyabb is lesz ezáltal a vállalkozásod!
A webshop indítás varázsszava
Arra azonban költeni kell, hogy a vásárlóközönség értesüljön a webshopodról, és fel is keresse online áruházadat. Az online kereskedelemben az egyik legjobban megtérülő eszköz a SEO, azaz a keresőoptimalizálás. Vagyis annak előmozdítását, hogy a mi webáruházunk szerepeljen a keresőoldalak élén. Így a böngésző vásárlók nem a konkurenseknél landolnak, hanem a mi honlapunkon, amikor online vásárolnak valamilyen terméket.
A kis befektetési igényű marketingeszközök sora hosszú: városi flashmoboktól a sajtókapcsolataink kiaknázásáig sok megoldás található. Köztük a PPC hirdetések is, amelyek akár azonnali eredményeket hoznak az indítás után. Egy szó, mint száz, ahhoz, hogy a vásárlók megtalálják a webshopodat marketingre is kell gondolni – és természetesen büdzsét fordítani.
Feltételek: csomagszállítás, e-kereskedelem, engedélyek, szabályok
A legkevésbé népszerű – ám megkerülhetetlen – kérdéskör az adminisztratív, jogi kötelezettségek teljesítése. Itt többek közt bejelentési kötelezettségekről, tevékenységi köreink bejegyzéséről (TEÁOR), az alapinformációk közzétételéről, könyvelőről, Általános Szerződési Feltételek és Adatvédelmi Tájékoztató helyes, megfelelő meglétéről van szó.
Fontos ismernünk a nemzetközi kereskedelemmel, vámokkal, importengedélyekkel, csomagszállítással kapcsolatos alapinformációkat is.
Webáruház indítás kulcsa: a gyorsaság
Ha mindez megvan, akkor a legfontosabb a gyorsaság. Az online kereskedelem világában az a webshop növekszik és termel profitot, amelyik jó árut jó minőségben és gyorsan szállít (vagy szállíttat) házhoz. Ez nagyon fontos, mert az online vásárlók kétharmada szakítja meg online rendeléseit, ha a webáruház túl hosszú kiszállítási időt jelöl meg.
A vevők néha még egy kicsit többet is hajlandóak fizetni, ha 2-3 hét helyett pár nap alatt hozzájutnak a megkívánt áruhoz. És fordítva: az online vásárlók majdnem 60-70 százaléka el is pártol a lassú webáruháztól.
Itt a mentőöv: a kiszervezett logisztika
Akár a gyorsaság, akár a növekedés a webáruház esetében egy nap azt eredményezi, hogy az a bizonyos egy laptop már nem elég… Amikor a webshop kinőtte kezdeti kereteit, szüksége lesz szakértő partnerre, aki az online kereskedelemtől távoleső speciális feladatokat elvégzi helyette. Amíg hetente pár pólót ad el valaki, el van raktár, futárszolgálat, csomagolóhelyiség, ügyfélszolgálat vagy számlázórészleg nélkül.
De ha a webáruház „bejön” – és legyen így! –, akkor a legjobb mindezt átadni egy úgynevezett 4PL vagy fulfillment cégnek. A kiszervezett logisztika tehát a sikeres online kereskedők megoldása arra, hogy kényelmesen és hatékonyan végezhessék azt, amire létrejöttek, amihez értenek: az online kereskedelmet, a marketinget, a jó termékek eladását. Mert ez a folyamatos növekedés egyik kulcsa!