Ismered a dropshipping kifejezést, de nem tudod, mit jelent pontosan? Online kereskedelmi vállalkozásod működtetéséhez keresel hosszú-távon is működőképes logisztikai formát, de nem tudod, melyik mellett tedd le a voksod? Mindegyik esetben érdemes elolvasnod blogcikkünket, amelyben bemutatjuk a dropshipping módszert.
A dropshipping jelentése
A dropshipping egy olyan megrendelés-teljesítési módszer, amikor egy vállalkozás nem tartja raktáron az általa értékesített termékeket. Ehelyett az eladó szükség szerint készletet vásárol egy harmadik féltől – általában nagykereskedőtől vagy gyártótól – a vásárlók kiszolgálása érdekében.
A legnagyobb különbség a dropshipping és a szokásos kiskereskedelmi modell között az, hogy az értékesítő kereskedő nem rendelkezik raktárkészlettel. Webáruház tulajdonosként nincs szükséged arra sem, hogy személyesen lásd a terméket, mindössze közvetítőként vagy jelen a folyamatban.
Ki az a dropshipper?
A dropshipper olyan személy vagy vállalkozás, aki/ami a dropshipping modellt alkalmazza. Vagyis készlet felhalmozása és saját raktár működtetése helyett harmadik féltől vásárol készletet és logisztikai szolgáltatást webáruháza számára.
Hogy működik a dropshipping?
A dropshipping módszer két legelterjedtebb metódusa:
- Megbízható beszállítók vagy beszállítói adatbázisok felkutatása.
- Olyan alkalmazás keresése, amely akár több ezer beszállítóhoz, üzlethez is kötheti a webshopodat.
A dropshipping menete mindkét esetben így néz ki:
- A vásárló lead egy rendelést a webáruházadban.
- A te webshopod automatikusan elküldi a megrendelés részleteit a dropshipping ellátódhoz.
- Az ellátó összeállítja a csomagot a vásárlód számára.
- Az ellátó házhoz szállítja a csomagot a megrendelőnek.
A fenti, nagyon egyszerűnek tűnő folyamat miatt a dropshippinget a legtöbben egy olyan rendszernek gondolják, amely könnyen fenntartható, és nagyon gyorsan meg lehet belőle gazdagodni. Azonban ki kell ábrándítanunk azokat, akik azt hiszik, hogy a dropshippingnek csupán előnyei léteznek. Cikkünkben bemutatjuk a módszer előnyeit és hátrányait, így te is nagyobb rálátást kapsz a rendszerre.
Ismerd meg a dropshipping előnyeit!
A dropshipping nagyszerű üzleti modell a kezdő vállalkozók számára, mert elérhető közelségben van akkor is, ha most akarod elindítani az első webshopodat. Íme, néhány ok, amiért a dropshipping annyira népszerű módszer mind a KKV, mind a nagyobb méretű vállalkozások számára!
Nincs szükséged hatalmas kezdőtőkére
Ha nem kell a webshopod elindításakor több ezres készletet berendelned és tárolnod az eladásig, akkor jelentős összegeket spórolhatsz meg. Nemcsak a több millió (vagy akár több 10 millió) forintos kezdőtőkétől tekinthetsz el, de a raktár fenntartásával járó összegeket is félrerakhatod. Valószínűleg ez a legnagyobb előnye a dropshippingnek. Jelentős előzetes készletbefektetések nélkül lehet termékek beszerezni, és kevés pénzből is sikeres dropshipperré válhatsz. Anyagilag sokkal kisebb a kockázata egy dropshipping üzlet létrehozásának.
Egyszerű berobbantani a vállalkozást
Egy e-commerce vállalkozás beindítása sokkal könnyebb, ha nem kell az alábbi feladatokra időt és pénzt fordítanod:
- raktárhelyiség megvásárlása, bérlése, fenntartása;
- megrendelések csomagolása és kiszállítása;
- készletezés;
- termékek folyamatos berendelése, ha kifogytak a raktárkészletből.
Dropshipping = alacsonyabb költségek
Mivel nem kell készletvásárlással vagy raktárkezeléssel foglalkozod, így a rezsiköltségeid meglehetősen alacsonyak maradnak. Valójában sok sikeres dropshipping üzlet otthoni vállalkozásként működik, és működéséhez csak egy laptopra van szükség. Az elején egy dropshippingen alapuló webáruháznak nagyon alacsonyak a rendszeres költségei. Ahogy a vállalkozás nő, ezek a kiadások is valószínűleg növekedni fognak, de továbbra is alacsonyabbak lesznek a hagyományos e-kereskedelmi modellekhez képest.
Nincsenek fizikai határai a készletednek
Mivel nem kell előre megvásárolnod az eladott árucikkeket, így akár szezonális és trendi termékeket kínálhatsz potenciális vásárlóidnak. Ha a beszállítónál raktáron van egy adott árucikk, akkor további költségek nélkül bármikor felveheted azt online áruházadba.
A dropshipper lét hátulütői
Az említett előnyök révén a dropshipping nagyon vonzónak tűnik, főleg azoknak, akik most vágnak bele első e-commerce vállalkozásukba. De, mint minden webshop logisztikai módszernek, a dropshippingnek is vannak árnyoldalai, vagyis kijelenthetjük, hogy az alacsony költségeknek, a rugalmasságnak és a kényelemnek ára van.
Alacsony árrések
A legnagyobb hátrányt az alacsony árrések jelentik a dropshipperek számára. Mivel nagyon könnyű elkezdeni, és mivel a rezsiköltségek olyan minimálisak, sok versenytárs webshopot hoz létre, és a legalacsonyabb áron értékesíti a termékeket a bevétel növelése érdekében. Mivel olyan keveset fektettek be az üzlet beindításába, megengedhetik maguknak, hogy csekély haszonkulccsal működjenek. Az éles versenynek ez a növekedése gyorsan rontja a potenciális haszonkulcsot.
Készletproblémák
A dropshippingben az egyik legnagyobb kihívást okozó feladat a külső partnernél található készlet nyomon követése. Ha saját raktárad van, akkor rálátásod nyílik a tartalékaidra, vagy épp arra, hogy mi fog hamarosan elfogyni. Ezeket bármikor berendelheted a megbízható beszállítódtól. A nagykereskedőktől útjára indítani a terméket viszont nem ennyire egyszerű: akár napi szinten változhat, hogy mi van épp raktáron és mi nincs.
Kiszállítási nehézségek
Ha több beszállítóval dolgozol együtt – ahogy a legtöbb dropshipper teszi –, akkor könnyen elveszítheted az ellenőrzést az ellátási lánc felett. Beszállítóként változhatnak a kiszállítási költségek, a házhoz szállítás ideje, amelyeknek a kalkulációja miatt nehézségekbe ütközhetsz.
Cross-shipping: köztes megoldás a Complexpress-től
A dropshipping kiszállítási hátrányait ki lehet kerülni a cross-shipping módszer választásával. A két rendszer közötti fő különbség, hogy cross-shipping esetén bár a kereskedő a webhelyén értékesíti a nagyker termékeit, de azt a beszállító nem a vásárlóhoz juttatja el egyenesen, hanem először a kereskedőhöz. És hogy ez miért jó neked? Mert újracsomagolhatod a terméket, a saját csomagolásod pedig a webshopod márkaértékét erősítheti.
A cross-shipping kiszállítási költségei így magasabbak, de erre is van megoldás: kiszervezheted a kiszállítást csapatunknak. Futárszolgálatként a csomagolással és a házhoz szállítással járó terheket levesszük a válladról, ráadásul olyan extra szolgáltatásokat is nyújtunk, mint például utánvét- és visszárukezelés.
Ha olyan webshop-logisztikai megoldást keresel, amellyel a raktározás, a csomagolás és a kiszállítás folyamatait profikra bízhatod, akkor szívesen segítünk. Vedd fel velünk a kapcsolatot!